Naar de kerk! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Melinda Gooyer - WaarBenJij.nu Naar de kerk! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Melinda Gooyer - WaarBenJij.nu

Naar de kerk!

Door: Melinda

Blijf op de hoogte en volg Melinda

10 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Lieve allemaal,
Vandaag het reisverslag van vorige week dinsdag. Ja ja, ik loop alweer een week achter. Gelukkig heb ik deze week nog even de tijd om alles in te halen. Pappa komt zondag en dan is het weer gedaan met de rust en de vrijheid. Gelukkig vind ik het ook nog leuk dat hij deze kant op komt. Wat betreft mijn ontstoken oog. Dit gaat natuurlijk nog steeds over vorige week, dus jullie hoeven je nergens druk om te maken, hihi!

De dag begon vandaag weer vroeg. Vanmorgen zat mijn oog gelukkig niet dicht en kon ik redelijk normaal functioneren. Wel nog even schoongemaakt met gekookt water en een watje, maar daarna kon ik weer normaal zien. Na ons vaste ochtend ritueel was het tijd om naar de kerk te gaan. Vandaag zijn we met de hele school naar de kerk geweest. Dit vanwege “the holy week”. Dit is de week tussen palmzondag en Pasen. De dienst werd deze keer weer gedaan door de Amerikaanse priester. Deze kon ik wel goed volgen en hij had ook leuk contact met de kinderen. Ik moet altijd wel om hem lachen. Ondanks dat ik zelf niet gelovig ben en ook niet zo snel zou worden, heb ik wel het idee dat ik het kan accepteren dat de kinderen op school en de leerkrachten wel geloven. Ook kan ik gewoon meedoen met het bidden, naar de kerk gaan, liedjes zingen, etc. Het is niet echt mijn ding, maar ik kan me wel aanpassen. Dat is fijn om te merken. Na de kerk zijn de kinderen van de onderbouw met de bus naar school gegaan en de bovenbouw ging lopen. Aangezien de bussen zo ontzettend vol zijn, heb ik besloten om naar school te lopen. Bianca ging gezellig met mij mee. Laura liep met haar eigen klas. Op school ging het voornamelijk over Pasen en “the holy week”. Dit valt natuurlijk onder godsdienst en dit geef ik niet aan de klas. Godsdienst wordt in het Engels gegeven, omdat dit van de meeste kinderen de eerste taal is. Het Katholieke onderwijs wil dan ook dat de godsdienst lessen in het Engels worden gegeven. Daarnaast heb ik minder kennis dan mijn mentor en de kinderen uit de klas, waardoor ik mij hier niet prettig bij voel. Mijn mentor respecteert dit en zo heeft zij dus een groot gedeelte van de dag gedaan. Ik heb met wat groepjes gewerkt met rekenen. Dit vind ik toch altijd wel heel erg dankbaar werk. Door de kinderen te begeleiden en verlengde instructie te geven snappen ze het vaak net even iets beter. Je ziet de kinderen dan helemaal opleven. Echt leuk om te zien!

Toen ik weg liep bij stage realiseerde ik mij opeens dat ik weekend heb. Vorige week ben ik op vrijdag extra naar stage geweest, daardoor kon ik morgen vrij nemen. Dat betekent dan gewoon dat ik 6 dagen vrij heb. Uiteraard heb ik genoeg te doen deze dagen en ga ik nog even genieten van dit heerlijke eiland. Bij thuiskomst heb ik even geskypt met opa, want hij is vandaag jarig. Opa vond het volgens mij heel erg leuk om mij even te spreken, want hij zei maar, O ik vind het zo leuk. Nou ik ook hoor, opa! Daarna nog even met Jolanda geskypt, want ook zij was jarig!

's Avonds ben ik nog even terug geweest naar school, want er waren oudergesprekken. Er komt veel overeen met de oudergesprekken in Nederland, maar er zijn ook wat verschillen. De ouders krijgen hier bijvoorbeeld geen tijd voor een afspraak, maar tussen 5 en 7 is het een inloopspreekuur. De ouders komen aangelopen, lopen de klas binnen en bekijken de schriften van hun kind. Daarna worden zij bij de leerkracht geroepen en wordt er een kort gesprek gehouden over het rapport en het gedrag van het kind. De ouders willen hier veel van het kind zien en verwachten ook veel van hen. De leerkracht wordt door de ouders gerespecteerd. Dit is in Nederland weleens anders. Ik mocht bij alle gesprekken zitten en dat vond ik erg fijn. Ik werd door mijn mentor ook veel bij de gesprekken betrokken. Ook bij de gesprekken in het Engels en dat vond ik af en toe wel een beetje spannend. Ik merk wel dat het Engels mij beter afgaat. Ik versta zo'n beetje alles en ook het spreken gaat steeds beter. Tegenover ouders vind ik het alleen nog een beetje eng. Gelukkig spreek ik ook wel Engels tegen de kinderen om een beetje te kunnen oefenen! De ouders stelden mijn inbreng op prijs en luisterden ook echt naar wat ik zei. Ik vond het erg leuk om te vertellen wat mij opviel aan het kind en hoe hij/zij in de klas is. Wanneer ik dan iets positiefs zeg over het kind, zie je dat ze dat leuk vinden. Logisch natuurlijk. Bij 1 moeder was het erg leuk om te merken dat zij een beetje herkenning kreeg toen ik mij voorstelde. Tijdens het gesprek bleek toen haar zoon het thuis veel over mij heeft en dat hij helemaal gek van mij is. Dat vond ik wel erg leuk om te horen. Dat waardeer ik dan wel weer!

Morgen weer een nieuw verslag!

Tot morgen!
Liefs, Melinda xx

  • 11 April 2012 - 05:22

    Thea:

    lieve melinda
    leuk die forten? eigenlijk moesten zedie hier ook hebben ging ik ff elke dad er naar toe lopen om wat aftevallen..hihi..en dat kleine marktje doet me denken aan tunesie.met claudia daar gingen ze ook zo aan je trekken kreeg er d'r rot zenuwen van.

    leuk dat dat knulletje zo veel over je vertelt heeft thuis. toch nog een stille aanbidder
    nou geniet van je daagjes vrij

    groetjes en een knuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Stage Sint Maarten

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

Anguilla

16 April 2012

Een dagje op pad met de leukste!

13 April 2012

Een ontspannen dagje op Pinel Island

10 April 2012

Wat een dag!

10 April 2012

Naar de kerk!
Melinda

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 33522

Voorgaande reizen:

26 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Stage Sint Maarten

Landen bezocht: